W Wyższej Szkole Bankowej w Chorzowie, od tego roku uruchomione zostały studia podyplomowe Praktyczny Marketing Internetowy. Digital marketing przedstawiamy w sposób praktyczny, dający nie tylko potężny zasób wiedzy, ale przede wszystkim doświadczenia. Mam przyjemność być opiekunem merytorycznym tego kierunku i wykładowcą. Mam okazję prowadzić kilka zajęć ze słuchaczami, głównie z zakresu marketing automation i e-mail marketing. Oprócz tego, jedne z pierwszych zajęć, jakimi jest “wprowadzenie do digital marketingu”.
Czym jest wstęp do studiów?
Wstęp – jak to często bywa – kojarzy się bardzo często z ogólnikowymi informacjami, bardzo szerokimi, niekoniecznie praktycznymi. Jednak kiedy mówię “wstęp”, to mam na myśli tak naprawdę to, od czego trzeba zacząć, żeby mój marketing był poukładany i zaplanowany. To jest bardzo ważne, aby wszystkie procesy były na swoim miejscu, w odpowiednim czasie i formacie. W ten sposób, na naszych pierwszych zajęciach będziemy mówić o praktyce: jak zacząć projektować markę, czym jest strategia, a czym jest taktyka. Bardzo łatwo będzie nam określić na zajęciach, jakie rzeczy należy eliminować z projektowania a jakie rozwijać by odnieść sukces sprzedażowy.
Bardzo często jest tak, że w digital marketingu marketerzy, przedsiębiorcy działają bardzo intuicyjnie. Robią coś, co im się wydaje, że powinni robić. Czują że tak trzeba zrobić: trzeba odpalić kanał na YouTubie, albo trzeba wejść na Tik Toka, bo teraz wszyscy tam są. A może jednak działać na Twitterze!? “A może”, “wydaje mi się” w digital marketingu nie ma prawa bytu. Współczesny marketer musi podejmować działania w oparciu o dane. I właśnie dane pozwalają nam na projektowanie naszej komunikacji w sposób spójny i przemyślany bez przepalania budżetów.
Na naszych zajęciach będziemy mówić o strategii. O tym jak zacząć projektować komunikację, jakie etapy musimy zaprojektować i jakimi etapami chcemy podążać aby zrealizować cele. Nie czarujmy się, głównym celem jest sprzedaż.
Bardzo często nawet marketerzy pracujący agencjach, mylą pojęcia takie jak “strategia” i “taktyka”, a tym samym nie umieją ich odróżnić. A jak nie umieją ich rozróżnić, to też nie umieją ich odpowiednio zastosować w dokumentacji opisującej strategie komunikacji.
Czym jest branding?
Trzeba pamiętać że mówiąc marce nie mówimy tylko o logo, nie mówimy o sloganie, który jest przyklejony do marki i głosi że jesteśmy najlepsi, najtańsi, pierwsi. To nie o to chodzi. Przede wszystkim, aby stworzyć dobrze zaprojektowany brand, mówimy o tym jak komunikujemy się z naszą grupa potencjalnych klientów. Mowa o wartościach jaka nasza marka ma wpisane w swoje DNA i co ona głosi.
Naszymi wartościami możemy komunikować się z rynkiem: jakie wartości mamy, czym się kierujemy, kim jesteśmy, jakie problemy rozwiązujemy. Z drugiej strony jesteśmy w stanie w tymi samymi wartościami zwrócić się w stronę HR. Inaczej mówiąc w stronę potencjalnych, ale i obecnych pracowników. Ta komunikacja pozwala nam przyciągać do siebie wartościowych pracowników, a obecni pracownicy, czując te wartości, nie będą odchodzili. Także dobrze zaprojektowana marka pozwala nam na dotknięcie bardzo wielu sfer naszej firmy.
Mówiąc o brandingu, nasz wstęp będzie dotyczył także pozycjonowania marki. Pozycjonowanie to swoista klamra zamykająca wszystko to, co mówimy o brandingu. Jest to narzędzie które pozwala zbudować drogę do naszych klientów i przedstawiać im nasze zalety i nadać ton naszej komunikacji. To właśnie pozycjonowanie pozwala nam na zachowanie spójności i trzymaniu się jasno wytyczonych ścieżek, a to jest bardzo ważne, ponieważ w dzisiejszej dobie mamy niesamowitą mnogość komunikatów i łatwo zagubić się w gąszczu marketingowego bełkotu.
I to jest właśnie wstęp, ta pierwsza część, która pozwoli nam odpowiednio zacząć robić skuteczny marketing. Kolejne zajęcia to nic innego jak dokładanie kolejnych klocków w sposób organiczny. Mając te podstawy dobrze opracowane, mam świadomość jaka moja marka jest i nie tylko w jakich narzędzi mam używać, ale w jaki sposób mam jej używać.
Zapisz się na studia!
Pierwsza edycja naszych studiów już rozpoczęta, ale druga rusza na wiosnę, a zapisać się możesz tutaj. Strona tematyczna studiów znajduje się tutaj, a fanpage możesz polubić tu.