Kiedy chcesz zacząć promować swój biznes, produkty lub treści w mediach społecznościowych, ważne jest, aby na początku dokładnie rozważyć, z których platform social media chcesz korzystać. Nie da się korzystać ze wszystkich social media, przy ograniczonych budżetach. Próbując promować swój biznes na każdej platformie, może to doprowadzić Cię do marnowania wydatków i wysiłków, które przynoszą mierne rezultaty.
Lepiej jest podejść do decyzji strategicznie i upewnić się, że wybierasz najlepsze (najlepiej konwertujące) social media dla swojej firmy.
Aby podjąć świadomą decyzję o tym, gdzie należy skoncentrować swoje działania marketingowe w social mediach, należy rozważyć szereg kwestii. Proponuję zacząć od sześciu poniższych.
Z jakich social media korzysta Twoja grupa docelowa?
Ważne jest, aby skoncentrować swoje wysiłki w zakresie mediów społecznościowych na tych kanałach, na których grupa Twoich potencjalnych klientów najwięcej spędza czasu.
Na przykład, jeśli sprzedajesz produkt dla osób w wieku 55+, prawdopodobnie Twitter lub Wykop.pl nie będą głównymi platformami, ponieważ bardzo niewiele osób w tej grupie wiekowej korzysta z tych platform. Zamiast tego, powinieneś skupić się np. na Facebooku i YouTube.

Czy wybrane social media jest dedykowane dla treści, którą chcesz tworzyć?
Instagram i Pinterest skupiają się na zawartości obrazu. YouTube i coraz częściej Facebook skupiają się na treści wideo. Jeśli głównie produkujesz content blogowy, te platformy mogą być jedynie jako przyczynek do zwiększania zasięgów. Nie mówię, że są złe, ale przyznasz, że tekst na blogu trochę trudniej wypromować na YouTube.
Sposób produkcji contentu jest tutaj determinujący i dlatego myśląc o obrazach, nie powinniśmy skupiać się na zdjęciach stockowych, ale warto zainwestować w zrobienie dobrych jakościowo i oryginalnych zdjęć. Myśląc o video, warto zainwestować w jakiś sprzęt lub montażystę, lub chociaż kurs, alby stworzyć wartościowy content dla dedykowanej platformy.
Z drugiej strony, jeśli Twoja firma produkuje wiele obrazów lub treści wideo (nieruchomości, podróże, itp.), prawdopodobnie wyzwanie z filmem lub zdjęciem masz z głowy, bo będziesz miał więcej szczęścia publikując bardziej wizualnie dobry obraz. Jakość grafik to core takiej działalności.
Gdzie jest Twoja konkurencja?
Jeśli Twoja konkurencja odnosi duże sukcesy w obszarze konkretnych social media, możesz sobie z tym poradzić: kreatywnością, zwiększeniem budżetów mediowych i wsparciem strategicznym (chociaż by moim ?). Z drugiej strony, jeśli Twoi konkurencja zaniedbują konkretny kanał social mediów, może to być okazja, aby właśnie tam zaistnieć. Naturalnie, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego, zaniedbują dany kanał: brak pomysłu czy brak potencjału?

Aby zobaczyć na co zwraca uwagę konkurencja, warto poznać ich kanały social media, które podpinają pod swoją stronę www. Gromadzenie danych na temat tego, gdzie konkurencja koncentruje swoje wysiłki w zakresie mediów społecznościowych jest łatwe. Dobrze jest udać się na ich profile, strony www i zobaczyć ich profesjonalizm w komunikacji marketingowej.
Jaki jest zasięg organiczny każdej platformy?
Rzadko się zwraca uwagę na to, ale duża część publikacji w naszych social media ma swoją indeksację w Google. Filmy z YouTube, Wykopy, tweety, artykuły LinkedIn i piny z Pinteresta są indeksowane przez Google, co oznacza, że ludzie mogą trafić na Twój kanał poprzez ogólne wyszukiwanie w Google – strony/kanały profilu są indeksowane przez Google.
Jednak poszczególne posty na LinkedIn, Facebooku i Instagramie same z siebie nie są indeksowane przez Google, więc jedynym sposobem, aby zwiększyć ich zasięg jest albo opublikować je dla swojej sieci (na swoim osobowym profilu, np. dla Facebooku) lub stworzyć na tyle atrakcyjny content, aby inni to robili.
Dodatkowo, każda platforma social media ma swoje algorytmy które mają ogromny wpływ na to, czy Twoje publikacje w social media są dostrzegalne nawet przez ludzi, którzy Cię obserwują. Tym samym Facebook – dla przykładu – ucina zasięgi organiczne marek, a pobija zasięgi organiczne profili osobowych.

Jakie możliwości reklamowe oferuje social media?
Social media ma swój model biznesowy i nie ma co ukrywać, że planując komunikację musimy pamiętać o media planie. Na przykład, aplikacje takie jak Facebook i LinkedIn mają bardzo głębokie zestawy danych, które pozwalają kierować reklamy do bardzo konkretnych odbiorców. Z Pinterestem trochę gorzej. Twitter też ma inne podejście do targetowania grupy docelowej.
Tym samym należy zadać sobie pytanie: do kogo chcemy trafić i jak bardzo głęboko chcemy kopać. Jest to może ogólne pytanie, ale ta tyle istotne, że od tego może ważyć się sukces naszych działań marketingowych.
Ile czasu można konsekwentnie przeznaczać na media społecznościowe?
Podstawowy błąd, jaki popełnia wiele firm na początku swoich działań marketingowych, to próba stworzenia wielu profili, na każdej platformie social media. W rezultacie prowadzenie wielu kont w mediach społecznościowych jest bardzo pracochłonne, a nieutrzymane profile i kiepsko prowadzone (bez pomysłu), mogą źle odbijać się na wizerunku Twojej firmy.
Lepszym podejściem jest skupienie się na jednej lub dwóch platformach. Daje to więcej czasu i uwagi, aby naprawdę zwiększyć liczbę followersów na tych kanałach i rzeczywiście zaangażować ludzi, którzy nas śledzą.
Podsumowanie
Nie jest sztuką założyć kilka kont social media, nie sztuką jest założyć social media takie samo jak wszyscy. Ważne by wiedzieć po co chcemy tam być i co chcemy komunikować. Mało kto się nad tym zastanawia, przez co działania są intuicyjne bądź jest ich brak. Efekt jest jeden: niski zwrot z inwestycji.