Praktycznie wszystkie duże marki już są na Twitterze, są tam bardzo aktywni – i nie bez powodu. To prawda, że potęga Twittera leży w języku angielskim, ale odcinanie się od niego w polskich social media, stanowi duży błąd dla marki. Nie mniej, nie ma co się dziwić – jeśli niektórzy marketerzy nie mają pojęcia o tym medium, co nie ma co się dziwić, że przedsiębiorcy patrzą na niego jak na kolejne udziwnienie młodzieży. Jednak, Twitter – w arcy uproszczeniu – stanowi platformę dla marek (tych w PL też) do prowadzenia rozmów z konsumentami i zapewnienia, że ich wiadomości zostaną usłyszane.
W rzeczywistości 50% użytkowników Twittera śledzi marki , a platforma w ujęciu globalnych może mieć dwa razy większy wpływ na swoich odbiorców czy szeroko rozumiana telewizja klasyczna.
Jednak udana obecność na Twitterze wymaga czegoś więcej niż klepanych na siłę, raz w miesiącu kilkudziesięciu tekstów w 280 znakach. Aby zrozumieć i zobaczyć jak marki wykorzystują swoją obecność na Twitterze, poniżej 5 przykładów jak się komunikować, by… monetyzować.
TARGET
Target, to potężny e-commerce, który z racji tego, że jest mocno wielobranżowy, ciągle walczy o uwagę i wyróżnik od konkurencji. Idzie mu to dobrze, ponieważ wdraża wiele najlepszych praktyk na Twitterze:
- marka retweetuje posty swoich klientów i je komentuje
- używa hashtagów (w tym trendów)
- przeprowadza ankiety
- publikuje GIF-y
- współpracuje (komunikuje się) z klientami.
Swego czasu proponowali kampanię #TargetRun, która zachęcała kupujących do publikowania wpisów na temat swoich podróży.
You're a #TargetRun pro! pic.twitter.com/oZ4gYMvdpu
— Target (@Target) September 11, 2018
Dzieląc się radością z zakupów (pozytywnymi emocjami) i komunikując się ze swoimi odbiorcami, Target tworzy szum wokół siebie i zachęca do tworzenia treści generowanych przez użytkowników na podstawie GIFów
APPLE
Apple znany jest ze swojego unikalnego podejścia do wszystkiego, w tym do działań marketingowych. Sposób w jakim korzysta z Twittera, zdecydowanie go wyróżnia na tle konkurencji.
Przejdź do profilu Apple na Twitterze , a zobaczysz zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle… i to wszystko. Zostaje wyświetlony komunikat „@Apple nie wysłał tweeta”, ale konto zostało zweryfikowane.
Apple robi dwie unikalne rzeczy na Twitterze.
Apple komunikuje się ze swoją pokaźną grupą odbiorców za pomocą logo oraz cover photo. Jest zmieniane w zależności od premiery nowego Iphone’a. Starannie wyselekcjonowane i ukierunkowane filmy pojawią się na osi czasu użytkowników podczas premier produktów. W rzeczywistości, Apple tweetuje, po prostu nie w swoim profilu i nie w sposób organiczny tylko wykupuje kampanie płatnych tweetów.
Po drugie, obsługuje kilka markowych kont na Twitterze, w tym konta iTunes, Apple Music i App Store. Dzięki temu główne konto @Apple może pozostać “tajemnicze” i ekskluzywne. Z powodu braku tweetów, w odróżnieniu od większości innych dużych marek, Apple jest w stanie wzbudzić zainteresowanie, jednocześnie eliminując wszelkie negatywne rozmowy, pozwalając swoim produktom i kanałom wyraźnie przekazywać wiadomości, które chce przekazać.
I chociaż nie każda marka może stosować ten model komunikacji to pokazuje, że istnieje więcej niż jeden sposób na uzyskanie przewagi na Twitterze. Bycie innym może być skuteczne, jeśli jest dobrze wykonane.
Lyft
Konkurent Ubera – w USA i Kanadzie – Lyft pozycjonuje się mocno jako marka związana z obszarem CSR w szerokim ujęciu, także politycznym.
Jakiś czas temu przeprowadzili kampanię #TheRideToVote. Jasno komunikowali, że brak transportu to główny powód, dla którego ponad 15 milionów ludzi nie mogło głosować w wyborach prezydenckich w USA w 2016 roku. Jako odpowiedź na to zapotrzebowanie społeczne, Lyft oferował 50% zniżki na przejazdy i używa Twittera, aby rozpowszechnić ofertę:
Over 15 million people cited transportation as their primary barrier to voting in the 2016 election — that’s why we’re introducing The Ride to Vote. Lyft will provide free and discounted rides to the Polls. #TheRidetoVote https://t.co/E8GVhNNkE8 pic.twitter.com/1kmqWlSpsB
— Lyft (@lyft) August 23, 2018
Na podstawie liczby retweetów można zobaczyć, że kampania zyskała aprobatę społeczną, dotknęła aktualnego problemu i przyciągnęła setki tysięcy par oczu.
Przykład kampania Lyft podkreśla potrzebę bycia świadomym istotnych kwestii związanych z problemami jakie marka może rozwiązać. Każda firma, która sprzedaje produkt lub usługę, sprzedaje rozwiązanie problemu swoich klientów. Tym samym kampanie powinny uświadamiać o tych problemach i pokazywać jak może marka skutecznie je rozwiązać. I choć oferowanie znacznych rabatów może kosztować to na przykładzie Lyft, możemy zobaczyć, że ta strata zostanie zrekompensowana przez korzyści dla marki wynikające z relacji prasowych, jakie uzyskano dzięki kampanii.
Starbucks
Starbucks, ze względu na swoją pozycję i zaangażowanie w naprawdę przemyślany marketing, jest już znany z tego, że w social media działa w sposób przemyślany, a Twitter nie jest wyjątkiem.
Poza głównym kontem Starbucksa, gigant kawy prowadzi również inny profil poświęcony jej aktualnościom, też na Twitterze. Pokazuje to markę nie tylko jako “sprzedawcę” kawy, ale również jako zaangażowaną firmę na rzecz jakości, klientów i społeczności. Konto marki @Starbucksnews pozwala na dzielenie się historiami, informowaniem klientów i inwestorów o różnych inicjatywach i ogłoszeniach, które nie mieszczą się w ramach tematycznych głównego konta.
Tworząc taki osobny kanał komunikacji, Starbucks ułatwia swoim odbiorcom utożsamianie się z marką i angażowanie się w nią na różnych płaszczyznach, przy jednoczesnym zapewniu zdobycia nowych obszarów świadomości potencjalnych klientów Starbucks.
Prowadzenie dwóch profili jest trudne. Prowadzenie dwóch podobnych profili jeszcze trudniejsze, a głównym wyzwaniem jest tutaj content. Jednak większa ilość pracy ma sens, jeżeli jest ona przemyślana i poznawa skupić się w szczególny sposób na pewnych obszarach tematycznych. Z perspektywy czasu przynosi to zysk.
Forrester
Forrester to firma zajmująca się badaniem rynku i wykorzystuje Twittera w obszarze komunikacji B2B. Na Twitterze prezentuje swoje produkty i akcentuje ich mocne strony.
Kilka lat temu zainicjowali kampanię koncentrującą się na dzieleniu się szeregiem istotnych cytatów od liderów opinii z ich obszaru działania. Znany schemat, cały czas popularny w social media. W ich komunikacji podkreślili wartość współpracy z ekspertami i wykorzystania ich wiedzy i doświadczenia we własnym biznesie. Jest to prosty, ale skuteczny sposób na zwiększenie zainteresowania i wzmocnienie przekazu marki:
#NewTech is shifting consumer demands. Learn how. https://t.co/z2Iq8w5ykb pic.twitter.com/6FfpWe5W97
— Forrester (@forrester) August 31, 2018
Podsumowując
Istnieje kilka podejść do komunikacji na Twittera. W Polsce nie jest on aż tak popularny jak w USA czy Kanadzie, ale z pewnością, przy dobrym zbadaniu grupy odbiorców możemy określić czy oni są na Twitterze. Z drugiej strony różne podejścia do tej komunikacji – znane i nie znane – pozwalają na trafienie w nowy segment odbiorców i szukania tam klientów. Ważne by pamiętać, że trzeba rozważyć różne sposoby, w jaki ludzie korzystają z platformy, i jak można użyć ich nawyków i przyzwyczajeń, by osiągnąć wymierne korzyści.