Format ‘stories’ na stałe wpisał się w social media. Zaczęło się od SnapChat’a, ale dziś jest w Facebook, YouTube czy Instagram. Już sam fakt, że jest tak dużo tego, nie powinno pozwalać biznesom na lekceważenie tego formatu czy kanału. Instagram Stories pozwala w pełni na skuteczne zaangażowanie odbiorców w inny sposób niż post czy lajk. Nic im nie ujmując oczywiście.
Content marketing w praktyce
Problem polega na tym, że tworzenie skutecznych treści, nie tylko w ramach stories nie jest takie proste. Te wszystkie poradniki i sposoby, nie są do zaimplementowania jeden do jeden. Mogą służyć do inspiracji, poznania możliwości, przykładów, ale nie do działania kopiuj-wklej. Jeśli każda marka jest inna – a przynajmniej taka powinna być, to dlaczego wielu przedsiębiorców uważa, że wszyscy klienci są tacy sami?
Zasada jest prosta: content marketing się projektuje, tak aby niósł wartość dla odbiorców, był angażujący, kreatywny, miał ciekawe materiały, które przyciągają uwagę. W storie zasa jest prosta, z jednym warunkiem: treści musi zaangażować w ciągu pierwszych dwóch sekund, aby zyskać uwagę odbiorców w stories, tak aby zachęcić ich do zaangażowania.
W rzeczywistości Instagram stories – ale i inne, jak np. Facebook stories – nie jest takie proste, jak się może wydawać. To nie jest projektowanie podstawowej kreacji do dark posta na Facebook’u. Co najśmieszniejsze: takie posty często lądują żywcem skopiowane właśnie w stories. Recykling treści… Synergia między kanały jest potrzebna. Rozszerzenie zasięgu posta Facebook’owego o Instagrama, bez wątpienia zapewnia większy zasięg w postaci wyświetleń. Jednak warto zmierzyć skuteczność takiej kopiowanej kreacji, chociaż w oparciu o współczynnik kliknięć CTR.
Potencjał stories w Instagramie
Warto wykorzystać potencjał jaki daje aplikacja. Bez wątpienia, włożenie trochę w wysiłku w projektowaniu komunikacji, może dać przewagę konkurencyjną. Dla przykładu, nie koniecznie dobry rozwiązanie jest tworzenie stories, które jest samoistną historią (hasłem reklamowym), jeśli ten content znika po 24 godzinach. Wykorzystując ten aspekt „znikania” contentu, warto zastanowić się nad strategią storytelling’ową. Budować narracje, zachęcać do śledzenia „dalszych części historii”, by w końcu zachęcać do konwersji. Takie działanie relatywnie szybko powinno odbić się w wynikach.
Wskaźniki
Bez wątpienia że koszt za kliknięcie – CPC – w reklamę Stories jest niższa niż w reklamach (postach) uruchamianych na głównym feedzie Instagrama.
Instagram uruchomił kampania płatne w stories, ponieważ ogromne zainteresowanie marek obecnością na Instagramie, spowodowało, że ciężko znaleźć mocny wyróżnik. Wyniki kampanii w stories pokazuje, że łatwiej przekazać atrakcyjną treść i z racji pełnoekranowego formatu można osiągnąć lepsze wyniki.
Warto zrobić badanie konkurencji i grupy docelowej. Być może konkurencja korzysta z tradycyjnych metod promocji – jak już w ogóle jest na Instagramie – a nie używa pełnego potencjału Instagrama. Zazwyczaj marketerzy „klasycznie” wydają pieniądze, bez większej kreatywności, co na starcie – z samego bycia w stories – daje nam pewną przewagę w komunikacji.
Czasami marki chcą przedobrzyć i kalkulują: stworzenie contentu może dużo przewyższać koszt budżetu. Cóż. Osobiście uważam, że pomysł i kreatywność są cenniejsze od twardego skilla.
Skąd wiadomo, że stories to dobry kierunek? Bo jak pojawiły się snapy w SnapChacie to Instagram je zaadaptował, bo widział jak wielkie niesie to zainteresowanie użytkowników. Tak, żywcem skopiował funkcjonalność. Dlaczego? Bo posty w Instagramie nie angażowały na stories. Dlaczego Facebook wprowadził stories? Bo angażują lepiej niż posty na klasycznym feedzie.
W tym kontekście, naprawdę ktoś się zastanawia nad sensem organizowania webinarium na Messengerze?
Manager Reklam Facebook’a daje naprawdę dużo opcji w projektowaniu kampanii w tym i na Instagramie. Warto zacząć. Nie tyle co hiper produkcją filmową, ale storytelling’iem Taniej, a skuteczniej. Zasada wyjściowa jest prosta: masz 2 sekundy na skupieniu uwagi.
Nie ma wątpliwości, że wzrost inwestycji w reklamy na stories będzie stale rósł i warto zaznaczać w tym formacie swoją obecność. Biorąc pod uwagę ile już kampanii tam przeprowadzono i tak wiele marek jest spóźnionych.