Facebook i możliwości marketingowe jakie są, całkowicie zrewolucjonizowały sposób, w jaki małe firmy mogą reklamować swoje towary i usługi. Ta platforma i ten kanał komunikacji pozwala dotrzeć do setek tysięcy – potencjalnie nawet milionów ludzi, prawie zawsze, w granicach budżetu jaki akurat jest do dyspozycji. Oczywiście tworzenie kampanii marketingowej na Facebooku może być zniechęcające dla właścicieli małych firm. Na szczęście nie jest to tak trudne, jak mogłoby się początkowo wydawać. Jeśli nigdy tego nie robiłeś Czytelniku, i chciałbyś zacząć, poniżej króki skrypt z przemyśleniami na początek.
1. Docieraj do właściwych odbiorców
Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić podczas tworzenia kampanii, jest dobre zrozumienie grupy odbiorców i określenie kim jest Twój potencjalny klient. Facebook umożliwia wysyłanie reklam do ludzi na podstawie wielu różnych zmiennych demograficznych, w tym ich wieku, lokalizacji, zainteresowań i innych. Więcej o targetowanie piszę tutaj. Dobrze ukierunkowana reklama powinna skupić się na preferowanych odbiorcach, co w szerszym horyzoncie czasowym, zwiększy prawdopodobieństwo sukcesu (konwersji).
2. Co sprzedajesz
Gdy ludzie widzą Twoją reklamę, powinni być w stanie dobrze zrozumieć, co sprzedajesz i jak oferta wpłynie na ich życie. Marketing na Facebook musi być prosty. A ten komunikat powinien być przekazany w ciągu kilku sekund. Idealnie byłoby, gdyby Twoja reklama zawierała link do strony internetowej zawierającej naprawdę przydatne, informacje, które zamieniają użytkowników w klientów.
3. Zachęcaj do dyskusji
Social media to nie słup ogłoszeniowy, ale platforma do dyskusji. Reklama z wieloma udostępnieniami, polubieniami i komentarzami wyróżnia się bardziej. Tym samy zachęcaj odbiorców do oznaczania znajomych, udostępniania postów lub komentowania, a na pewno spotkasz się z większą, pozytywną reakcją ze strony odbiorców.
4. Testuj różne reklamy
Podobnie jak większość kampanii marketingowych, reklama na Facebooku zawiera element prób i błędów. Nie wszystko zawsze wychodzi, dlatego trzeba testować. Marketing cyfrowy ma to do siebie, że aby odnieść sukces trzeba cały czas testować. Tym samym kampanie testowe są inaczej procesem mającym ustalić, na co najlepiej reagują Twoi odbiorcy, oraz z jakiego rodzaju treściami się identyfikują. Świetnym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest utworzenie wielu reklam – na przykład filmu i linku do strony internetowej – i przetestowanie ich, aby sprawdzić, które z nich lepiej sprawdza się w przypadku konwersji i zaangażowania. Po drobnych testach będziesz miał wiedzę, a nie przeczucie, co jest najlepszym rozwiązaniem dla Twojej kampanii.
5. Budżet
Nieocenioną wartością kampanii na Facebooku jest nie tylko to, że jest tania, ale można też estymować wyniki kampanii marketingowych: określać potencjał ilościowy osób, które zobaczą przekaz reklamowy i domniemywać ile osób odpowiednio zareaguje na naszą reklamę. Często najlepiej zacząć od mniejszego budżetu, realizować kilka kampanii i kilka celów, aby zobaczyć, jaki rodzaj zaangażowania otrzyma kampania zwrotnie. W ten sposób, łatwiej i taniej decydować się na poszczególne kierunki działania, bez większego ryzyka przepalenia budżetu.
6. Jak konkurencja robi swój marketing na Facebook
Wiedząc, co robi nasza konkurencja – a czego nie robi – można łatwo podjąć działania strategiczne na Facebook aby osiągnąć cele kampanii marketingowej. Wszyscy wiemy, że należy się wyróżnić i jest to niezbędne w komunikacji. Należy się upewnić się, że odbiorcy nas zapamiętają, a social media są pod tym względem nieocenionym potencjałem. Od czasu do czasu analizuj swoją konkurencję, aby zobaczyć, jak wyglądasz na ich tle i co możesz zrobić inaczej, lepiej, aby uzyskać przewagę.
7. Filmy
Tworzenie materiałów wideo jest łatwiejsze niż kiedykolwiek i może naprawdę dać przewagę pokazując nie tylko produkt, ale – tak cenne w social mediach – emocje. Smartfony oferują wysokiej jakości funkcje wideo, a niedrogie aplikacje mogą pomóc w kreatywnej edycji wideo. Warto pamiętać, aby były krótkie, pozytywne i pełne ciekawych informacji, aby zmaksymalizować zaangażowanie. W ten sposób, niskim kosztem można osiagnąć odpowiednie, kaloryczne konwersje, a algorytmy marketingu na Facebook, już pomogą nam trafić od odpowiedniej grupy odbiorców.
8. CTA
Wezwania do działania – call to action – są fundamentem każdej kampanii, ponieważ dają one odbiorcom jasne wskazówki, co robić dalej, gdzie iść i jaki będzie efekt. Twoje wezwanie do działania powinno być krótkie, wyraźne i na temat oraz musi być łatwe do zobaczenia Pamiętaj o podstawowej zasadzie: Twoi odbiorcy chcą uzyskać jak najwięcej informacji w jak najkrótszym czasie. Więcej o CTA i czytelności call to action piszę tutaj.
9. Analityka marketingu na Facebook
Facebook oferuje naprawdę imponujący zakres analityki i to zupełnie bezpłatnie. To pozwala dokładnie przyjrzeć się temu, co działa, a co nie i z jakich danych demograficznych składają się Twoich klienci. Należy regularnie sprawdzać swoje dane analityczne, aby upewnić się, że podejmowane decyzje są słuszne.
10. Bądź… świeży
Recykling tej samej reklamy na Facebooku – bez względu na to, jak dobrze zadziałała za pierwszym razem – jest wielkim błędem. Należy dbać o to, by Twoje kampanie były atrakcyjne i nowe, aby ludzie byli zaangażowani za każdym razem, gdy je zobaczą. Jeśli jedna reklama wydaje się działać cuda, następnym razem po prostu zastosuj tę samą strategię, ale z innym zestawem treści.