Przede wszystkim, trzeba się wytłumaczyć. Mają dostęp do blisko 5 500 różnego rodzaju marketingowej narzędzi, pisanie o QR kodach wygląda jak pisanie o potencjale kodów kreskowych. Cóż, coś w tym jest. Pamiętajmy jednak, że QR kody to narzędzie, które stosujemy w realu, aby przenieść użytkownika do online. Biorąc pod uwagę digitalizację społeczeństwa, wydaje się, że QR kody nie mają zastosowania. Nie zupełnie.
Wiadomo, gdzie większość biznesów jest – w internecie, ale bądźmy uczciwi, klientów szukamy też ciągle offline. Jest istny wysyp różnego rodzaju networkingowych eventów, gdzie tworzy się platformy, aby ktoś kogoś poznał – i tym samym sprzedał (nawet jak słyszę, że spotkanie nie jest po to by sprzedać… litości!) Te okazje są różne, np. targi, konferencje, wystawy czy nawet spotkanie networking. W każdym z tych miejsc – posiadając stoisko – mamy pretekst, aby wrzucić QR kod.
Po co mi QR kod?
Właściwe pytanie. Używanie go, bez pomysłu jest bez sensu. Marketer, dziś musi się wyróżnić. Dlatego od lat branża goni za nowościami, a możemy, aby się wyróżnić, warto wrócić do marketingu retro, nie wyważać otwartych drzwi i zastosować QR kod, np. na przystanku autobusowym w kampanii rekrutacyjnej? Albo opisać produkt/usługę na małej ulotce w taki sposób, aby kluczowe informacje odsyłały np. na landing page?
- A może na wizytówce, użyć QR kodu do profilu na LinkedIn?
- Na plakacie/katalogu/ulotce potraktuj CTA jako QR kod, któy zachęca do kontaktu
- Używasz e-dokumenty: e-FV, papier firmowy – użyj QR kodu do odesłania do kontretnej osoby w przypadku pytań lub problemów
Warto odpowiedzieć sobie na pytanie: co mi – jako firmie – dać użycie kodu QR? Jeśłi będzie on zabawnie użyty (powszechnie jest to uważane za relikt przeszłości, więc może bez ironii, ale z lekkim mrugnięciem oczka do klienta) i jednocześnie ułatwi customer journey klientowi, to gwarantuje, że momentalnie leady będą spływać. Takim przykładem, może być:
Spotify
QR kody kojarzymy jako kwadraciki, ale Spotify, troszkę zmienił podstawowy wygląd QR kodu i z powodzeniem używa do dziś. Możesz skanować kod Spotify na liście znajomych, aby mieć natychmiastowy dostęp do tej listy odtwarzania, bez konieczności ręcznego wyszukiwania ich nazw.
Należy pamiętać, że kody QR, mogą – w przeciwieństwie do kodów kreskowych – zapisać mnóstwo danych i warto o tym potencjale pamiętać.
Jak generować kody QR?
Skorzystajmy z darmowej aplikacji qr-code-generator.com (wersja PL) Żeby korzystać z pełnych opcji, należy się zalogować, więc skorzystam z przykładu zasobów podstawowych.
Interface jest intuicyjny, więc:
Cała filozofia. Naturalnie jest to najprostszy przykład. Aby skorzystać z bardziej rozbudowanych odsyłaczy trzeba się zalogować. Jak widać, można pobrać plik w formacie JPG, EPS oraz SVG, więc z parametrami na druk wysokiej jakości. Można też zastosować wersję HTML. Szczególnie przydatna opcja, jeśli chcemy na telebimie wyświetlić informację np. o evencie i od razu zastosować CTA – zapisz się.
Albo po prostu pobrać plik:
Lista generatorów kodów QR
- Kaywa
- GOQR.me
- Create QR Code by Google App Engine
- Visualhead
- The-qrcode-generator.com
- QR Stuff
- qr-code-generator.com
- QR Code Monkey
Znamy się na LinkedIn?
Wiem, że nie jestem uznanym na konferencjach autorytetem, ale może poznamy się lepiej? Zapraszam na LinkedIn:
PS. Co o tym myślicie?