Lekcja 1 – Co myślisz, a co wiesz o klientach
Projektując naszą komunikację, musimy pamiętać o dwóch grupach odbiorców:
- Ci, którzy już nas znają bądź kojarzą, ponieważ od pewnego czasu śledzą naszą działalność. Ci nie potrzebują podstawowych informacji, ale tylko – a może aż – ich aktualizacji.
- Druga grupa, to Ci, którzy nas nie znają i widzą naszą markę/stronę po raz pierwszy. Ci, potrzebują informacji podstawowych, uwierzytelniających naszą działalność. I tej grupy jest najwięcej na naszej stronie i w naszych kampaniach.
Dlatego ważne w marketingu jest pracowanie na danych. Analizowanie fraz i słów kluczowych, zainteresowanie w Google Trends czy analiza w statystykach Facebook lub Google Analytics. To dzięki analizie danych, wiemy dlaczego, skąd przychodzą nasi odbiorcy. Na co reagują lepiej, a na co gorzej. Które posty na FB są lepiej lub mniej konwertujące, aby przenieść ruch na naszego bloga.
Projektowanie kampanii wg klucza upodobań i wg klucza “mi się wydaje” to bazowanie bardziej na własnym wyobrażeniu o swoich potencjalnych klientach a nie na danych.
Lekcja 2 – Co klienci o Tobie myślą
Segmentacja jest kluczem w poznaniu naszej marketingowej grupy docelowej. Z jednej strony jest to analiza zainteresowań, która jest nam dostarczona przez Facebooka za pomocą narzędzia statystyk grup odbiorców, a z drugiej strony jest to tematyka zainteresowań zbierana w Google analytics.
Z punktu widzenia SEO marketingu, istotne jest śledzenie tego co potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkę: jakie zadają pytania i co jest ich problemem. Stworzenie persony, to nie jest tylko wypunktowanie wg najlepszej wiedzy (własnej) ale ciągle aktualizowana baza danych i postępowanie wg klucza.
Ta analiza pozwala nam segmentować aktualną wiedzę naszych potencjalnych klientów o produktach/usługach jakie oferujemy.
Lekcja 3 – Jak się komunikować
Mając tę wiedzę, należy przy doborze odpowiedniego języka czy świadomości produktowej, odpowiednio komunikować się z grupą odbiorcą. To dość ważne, bo zależnie od tego co wiemy o klientach tak powinniśmy pisać. Niby proste, ale…
Jeśli nasz produkt lub oferta wymaga wyjaśnienia, czym jest i jakie ma korzyści, to powinniśmy w naszej komunikacji częściej mówić: co to, dlaczego, co z tego będziesz mieć. Z drugiej strony, jeśli świadomość produktowa jest dość duża, a nasz produkt jest lepszy, bądź ułatwiający pracę niż produkty konkurencji, to powinniśmy więcej praktyki niż teorii pokazywać. Tym samym, komunikacja powinna nie odpowiadać na pytanie “co?”, ale “jak (tego używać)?”