7 kroków optymalizacji kampanii marketing automation

Automatyzacja marketingu jest dla wielu firm zmianą w działaniu, ale na pewno może wydawać się trudnym zadaniem. Budowanie skutecznej strategii automatyzacji marketingu wymaga dogłębnego zrozumienia grupy docelowej, produktu i podróży klienta, zanim jeden z elementów strategii zostanie wprowadzony w życie

Jeśli sukces w automatyzacji marketingu jest tym, czego ciągle nie masz mimo wdrażania procesów automatyzacji, oto kilka wskazówek, o których należy pamiętać tworząc strategię automatyzacji marketingu.

1. Zrozumienie drogi zakupowej

Poznaj każdy etap podróży zakupowej: początkowy, edukacyjny (lead nurturing) i domykający sprzedaż. Jakiego rodzaju informacje przyciągają klientów? Jakie są etapy, przez które zazwyczaj przechodzą lub powinny przechodzić i co powinien osiągnąć każdy etap? Co robisz, aby przesuwać je z jednego etapu do następnego?

Zastanów się gdzie Twój klient najprawdopodobniej Cię znajdzie i rozpocznie podróż i jakie słabe punkty kupującego, które napotyka i w jaki sposób można pomóc w ich rozwiązaniu. Dodatkowo trzeba mieć przemyślaną kwestię komunikacji opartej według np. o branżę, demografię czy urządzenie

2. Mapowanie procesu

Zaplanuj swoją kampanię od początku do końca, łącznie z harmonogramem tworzenia treści i realizacji zamówienia. Upewnij się, że terminy są realistyczne i trzymaj się ich.

Pamiętaj p liczbie i rodzajach części składowych które tworzą całą drogę zakupową. Każdy element musi być przemyślany i odpowiednio uzbrojony w content czy warunki pozwalające na monitoring zachowania klienta. Bezwzględnie trzeba analizować ten proces by eliminować tzw. Lead gap (wyciek leadów z lejka).

Planowanie to także ścisłe określenie tego czego potrzebujemy, aby nasza kampania lead nurturing miała sens: content, grafika, projektowanie pop-up czy landing page

3. Wyznacz cele (KPI)

Zanim zaczniesz planować swoją strategię automatyzacji marketingu, będziesz chciał dokładnie określić, jaki jest cel kampanii. Szukasz osób rejestrujących się? Zamówienia? Dalsza komunikacja? Pamiętaj o tym celu podczas planowania i upewnij się, że każdy krok jest zaprojektowany tak, aby przesuwać perspektywy dalej w kierunku tego celu. Ważne jest, aby pamiętać o tym ważnym celu, tak aby można było zdefiniować małe cele dla każdego etapu podróży. Wszystkie te małe cele powinny przesunąć perspektywy dalej w dół lejka.

4. Personalizacja

Zastanów się nad tym, jak wygląda podróż, abyś mógł dostosować treść do tego, co już zostało wykorzystane. Oprogramowanie do automatyzacji marketingu oznacza, że nie musisz prowadzić kampanii typu “wszystko do wszystkich”, więc skorzystaj z możliwości personalizacji. Ustaw parametry do segmentacji leadów w oparciu o preferencje dotyczące treści i pozycji w kampanii.

5. Wzmocnij swój zasięg

Upewnij się, że wykorzystujesz wszystkie możliwe punkty zaczepienia i maksymalizujesz swój zasięg. Nie ograniczaj się tylko do odwiedzających Twoją stronę i istniejących kontaktów. Nie zapomnij o PPC, social media, notatkach prasowych, wpisach na blogu, a nawet o swoim podpisie e-mail. Im więcej ludzi zobaczy Twoją treść, tym większa będzie lejek.

Planując kampanię lead generation warto dokonać analizy, która powie gdzie idealny klient może spędzić swój czas i jakie informacje reklamowe (forma, częstotliwość, pora wyświetlania) są najbardziej optymalne dla użytkownika i kanału. Strategiczne pytanie: jakie metody, według Ciebie spowodują, że zostaniesz zauważony?

6. Integracja aplikacji

Do tej pory używaliśmy różne elementy kampanii, które działały mniej lub bardziej niezależnie. Miejsca z którymi klient ma styczność z marką to najczęściej landing page, blog, e-mail, Google Ads, itp. Twój system do automatyzacji marketingu łączy to wszystko, ale nie tylko. Marketing automation łączy z sobą zupełnie osobne ekosystemy, dla przykładu: e-mail marketing można połączyć z sms marketingiem.

7. Ciągłe testowanie i doskonalenie

Kiedy tworzysz swoją pierwszą kampanię, pracujesz nad analizą i badaniem, ale kiedy już prowadzisz kampanię lub dwie masz pod ręką dane, które pomogą Ci zbudować lepszą kampanię. Nie ma potrzeby wymyślać koła z każdą kampanią. Zamiast tego, ucz się od każdej z nich i przenieść tę wiedzę do kolejnych kampanii.

Czy Twoja kampania osiąga duży cel, jaki sobie wyznaczyłeś? Jeśli nie, to czy jest jakiś konkretny element, który go powstrzymuje?

Rozpocznij pracę nad strategią automatyzacji marketingu

Jeśli jesteś nowy w dziedzinie automatyzacji marketingu, masz teraz pewnie wiele pytań i potrzebujesz dużo energii na rozpoczęcie pracy. Postaraj się nie zniechęcać patrząc na listę rzeczy do zrobienia i po prostu sprawdź je po kolei.

Zanim się obejrzysz, będziesz na drodze do skutecznej strategii automatyzacji marketingu.

Jeśli czujesz się przytłoczonym wielowątkowością w kampanii marketing automation, to zachęcam do kontaktu. Zapraszam na konsultacje, budowę strategii bądź realizację.