Content marketing to od lat sprawdzony sposób sprowadzenie wartościowego ruchu na naszą stronę. Przy tym budujemy świadomości marki, zdobywamy lojalność odbiorców i osiagamy przewagi konkurencyjną. Większość firm e-commerce rozumie teraz znaczenie treści dla pozyskania większej liczby klientów i docelowo zwiększenie sprzedaży. Samo posiadanie sklepu internetowego nie przyniesie pożądanych rezultatów. Przeprowadzanie kampanii stricte sprzedażowych, skuteczne, ale może okazać się kosztowne. Aby zmaksymalizować zwrot z inwestycji w marketing, firmy eCommerce muszą mieć pomysł na swój unikalny przekaz: wartości i misji.
Content marketing kosztuje zdecydowanie mniej niż marketing tradycyjny, choć trwa dłużej, ale generuje kilka razy więcej leadów. Poniżej przedstawiam kilka pomysłów i ważnych aspektów na które trzeba zwrócić uwagę przy realizowaniu marketingu treści.
Email to świetny sposób na komunikację w content marketingową. Jak zauważył Campaign Monitor, za każdy $1 wydany na e-mail, generuje on średnio $38 w ROI, gdy jest dobrze zrobiony.

Istnieje wiele sposobów wykorzystania poczty elektronicznej w procesie sprzedaży. Można wysyłać spersonalizowane wiadomości e-mail do swoich klientów, w tym wiadomości powitalne i promocje. Wysyłki sezonowe i świąteczne mogą pomóc zdecydowanie zwiększyć sprzedaż, ale także powiadomić kupujących o tym, że artykuł, który wcześniej dodali do koszyka lub oglądali, wkrótce zniknie z magazynu. Ciekawym sposobem jest też informacja, że oglądany produkt dopiero został wystawiony na sprzedaż. Monitoring zachowań konsumenckich na własnej stronie www za pomocą narzędzi marketing automation i dzięki temu wysłanie automatyczne wiadomości, może realnie przełożyć się na sprzedaż. Clue zależy od tego, jak ta wiadomość będzie zaprojektowana.
Personalizacja jest kluczowa – dopasowanie zasięgu do właściwych użytkowników na podstawie ich zainteresowań. Gdy już mamy adresy e-mailowe klientów, jest to świetny kanał do bezpośredniej komunikacji z docelową grupą odbiorców.

Magazyny
Magazyny i katalogi są wciąż w modzie, szczególnie w formie PDFa. Wysokiej jakości materiały i wizualnie przyciągną czytelników, a regularne, oparte na subskrypcji treści są pomocne w budowaniu stałych relacji z docelowymi odbiorcami.
Dla marek e-commerce, e-czasopisma mogą ekskluzywną reprezentacją ich działalności, pozwalając im na wzmocnienie więzi z klientami. Ale też stworzenie własnego czasopisma drukowanego lub katalogu może z pewnością pomóc sklepowi internetowemu zdobyć lojalnych, powtarzalnych klientów. Oczywiście, wszystko zależy od skali i grupy docelowej. Taki magazyn lub czasopismo może być oferowane jako np. darmowa literatura w stolikach poczekalni salonów fryzjerskich czy kosmetycznych.
Net-a-porter to marka modowa eCommerce, łączy fizyczne doświadczenia z cyfrowym światem poprzez swój magazyn PORTER. Poprzez publikację, czytelnicy mogą zeskanować zdjęcia produktów do aplikacji mobilnej w celu dokonania natychmiastowego zakupu.
Marka posiada również cotygodniowy magazyn internetowy o nazwie PORTEREdit, który zawiera reklamę marki w celu zwiększenia sprzedaży.

Przewodniki
Przy wielu kupujących zakupy online, przewodniki po produktach mogą być niesamowitym narzędziem do marketingu. Formie wpisu na blogu, ale także wideo na You Tube czy może za pomocą streamingu w social media marka może uczyć swoich odbiorców, jak używać swoich produktów, jakie będą skutki i efekty z ich używania. To wszystko może pośrednio prowadzić do ich zakupu.
W tego rodzaju contencie należy zawrzeć szczegółowe informacje, które będą w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania, jakie mogą mieć Czytelnicy czy Obiorcy. Dostarczając szczegółowych przewodników, można lepiej pozycjonować się jako ekspert w swojej dziedzinie.
JCPenney zapewnia przewodnik online dotyczący korzystania z patelni. Przewodnik ten może być przydatny dla osób, które dopiero zaczynają korzystać z patelni – zaczynają gotować albo dopiero odkrywają swoje pasje kuchenne – i potrzebują podstawowej pomocy.

Wpisy gościnne
Jako firma zajmująca się e-commerce, można napotkać trudności w uzyskaniu linków przychodzących. Inni właściciele witryn nie zawsze chętnie odnoszą się do stron zakupowych produktów. Chyba, że mowa o sieci afiliacyjnej. SEO skuteczne, ale dobre SEO kosztuje i trzeba czekać na efekty. Doskonałym sposobem na obejście tego problemu jest tworzenie angażujących, skutecznych treści wraz z innymi ekspertami bądź influencami. Znają się na danej dziedzinie, ale – wiadomo – nie są dla siebie konkurencją. Zazwyczaj są to usługi uzupełniające się.
Warto pamiętać, że zapraszając gości lub czyniąc rewizytę w sieci naszego partnera, należy pamiętać, że zawsze piszemy do czytelników, dlatego nie należy być nadmiernie promocyjnym czy sprzedażowym. Warto zwrócić uwagę by treści czy posty były dłuższe, ponieważ zawierają więcej szczegółów, a tym samym są lepiej konwertujące.
Treści tworzone przez użytkowników
Treści tworzone przez użytkowników (UGC) to kolejna ważna część układanki dotyczącej strategii treści dla e-commerce. Głównie używana w konkursach, ale – dlaczego nie wykorzystać wiedzy naszych klientów, ich chęci pokazania się szerszej publiczności, a przy okazji dostarczeniu nam wartościowej treści? Opcji win-win!
UGC to treści tworzone przez klientów, specjalnie dla marki lub produktów. UGC może zawierać klipy wideo, zdjęcia, referencje, recenzje, itp.
Jeśli konsumenci umieszczają treści na stronie e-commerce – nie tylko krótkie opinie – wyglądają one autentycznie i przekonująco, zapewniając korzyści dla potencjalnych nabywców. Według badań, 85% konsumentów uważa treści konsumenckie są bardziej wpływowe niż te tworzone przez zespół marketingu marki.
W przypadku UGC, można zachęcić swoich klientów do dzielenia się swoimi opiniami i doświadczeniami na platformach społecznościowych. Można poprosić ich o użycie konkretnego hashtagu i podanie nazwy marki. Ponadto, zapewniając swoim klientom pewien rodzaj można ich zmotywować do tworzenia treści dla swojej firmy e-commerce.
Madewell’s #everydaymadewell jest doskonałym przykładem treści generowanych przez użytkowników. Marka zachęca kupujących do dzielenia się swoimi zdjęciami z hashtagiem #everydaymadewell i daje im szansę na zaistnienie w jej galerii online.

Storytelling
Jest jednym z najlepszych, najbardziej efektywnych sposobów, w jakim marki mogą nawiązać kontakt z potencjalnymi nabywcami, a także generować ruch i zaangażowanie. Dzięki storytellingowi można zbudować wizerunek swojej marki i zyskać lojalność klientów. Zanim jednak zaczniemy, należy zdecydować, jakiego rodzaju historiami marka chce się dzielić. Na takim podejściu należy się oprzeć:
- Grupa docelowe
- Wartości odbiorców
- Produkty i usługi
- Jak marka może pomóc konsumentom
- Wiadomość o marce
Ważne jest by dodać element emocjonalny do swoich opowieści i zachęcać zadowolonych klientów do dzielenia się swoimi prawdziwymi doświadczeniami. Poprzez opowiadanie historii można również uzyskać podkreślenie i uwypuklenie misji firmy, a nawet zaangażować się w sprawy w które wierzymy.
Influencerzy
Influencerzy to te osoby, które na ogół mają znacznych ilości followersów. Nasi potencjalni klienci, swoje decyzje zakupową, często opierają na tym co mówi ich ulubieni celebryci. Mogą to być blogerzy, gwiazdy, dziennikarze, przedstawiciele biznesu.
Należy skierować swoje wysiłki w zakresie marketingu treści na poszukiwanie tych osób w danej branży w celu promowania biznesu e-commerce. Jeśli wspomną o naszej marce lub podzielą się naszą treścią, marka automatycznie będzie w stanie podnieść swoją świadomość. „Uczłowieczyć” ją i zdobyć zaufanie kupujących – ponieważ konsumenci wierzą w opinie wpływowych osób.
Podsumowując
Firmy działające w obszarze e-commerce muszą przejść dodatkowo poszczególne etapy w swojej strategii. Muszą tak działać, aby ich treści były angażujące i interaktywne, co umożliwi im zdobycie autentycznego autorytetu i zwiększenie współczynnika konwersji.
Nie ma jednak jednej, uniwersalnej strategii content marketingowej. Są pomysły, rzadziej i częściej używane, ale aby content marketing był skuteczny należy zrozumieć swoich odbiorców i opracować plan treści oparty na tej wiedzy. Powyższe, mogą jednak pomóc w udoskonaleniu strategii w zakresie treści i budowania zaufania odbiorców.