Osobiście uważam, że każdy, który jest dobrze zaprojektowany. Brzmi banalnie, ale w e-commerce w dzisiejszej dobie trzeba mieć praktycznie wszystko przemyślane i zaplanowane. Najwięksi wymiatacze, mają nawet zaplanowane błędy i poważne wpadki, no chyba, że ktoś uważa, że firma MASPEX, która produkuje TIGER’A, czysto przypadkowo, bez świadomości wypuściła takie kreacje:
PS. Za 'spontanicznością’ błędu niech przemawia to, że Google, dziwnym trafem zapomina grafiki TIGERA, które publikowane były od miesięcy. Cud normalnie!
Ale wracając.
Kluczem musi być przemyślenie sprawy; dziś my, marketerzy nazywamy to strategią. A jak… Kiedy tworzyła się branża e-mail marketingu to wszyscy wysyłali wszystko cały czas. Później wysyłali treści wartościowe, aż w końcu spersonalizowane. Dziś, przy nawet tak dużym spersonalizowanym trendzie, tych wiadomości jest na tyle dużo, że oprócz contentu, który jest ważny, trzeba także akcentować typ i rodzaj wiadomości. I tutaj mamy kilka sposobów, aby być w kontakcie z naszymi odbiorcami i jednocześnie ich nie zniechęcić do nas.
Analityka zachowań
Moment, w którym każdy e-commerce zbiera dane o swoim kliencie, to moment kiedy on klika: w mailing lub linki na stronie. To właśnie przekliki klienta pokazują jego preferencje, zachowania, czy zainteresowania produktowe. Na tej podstawie system marketing automation może tworzyć profil behawioralny, a więc – kolokwialnie mówiąc – przypisywać odpowiednie tagi i uruchamiać odpowiednie kampanie mailingowo-edukacyjne.
Jaki mail transakcyjny(!) jest najważniejszy?
Doświadczenia e-commerce pokazują, że szeroko pojęty mail transakcyjny. Takim przykładem może być koszyk zakupowy, który wysyłany jest do odbiorcy z produktami (z koszyka) i produktami rekomendowanymi, np. tańszymi, droższymi, z innymi funkcjami. Cross selling i Up selling pełną gębą.
W mailach transakcyjnych mamy wiadomość spersonalizowaną, angażującą i ważną, ponieważ jest reakcją na zachowanie klienta. A im szybsza reakcja tym mail skuteczniejszy.
Oczywiście, każdy wymyśla swoją filozofię mailingu transakcyjnego, ale zbiorczo maile transakcyjne możemy podzielić na:
- Potwierdzenie zapisu na listę newslettera
- Welcome message
- Mail z podziękowaniem (zapisu na newsletter)
- Mail angażujący – po dłuuugim czasie nie aktywności
- Przypomnienie hasła
- Potwierdzenie (hasła?)
- Mail z płatnościami
- Mail z FV
- Wszystkie autorespondery
- Wszystkie alerty
Sporo tego i trzeba być tego świadomym. Więc całą ta strategia, albo po prostu pomysł na korespondecję, nie może być z kosmosu i trzeba wiedzieć co, komu i kiedy wysyłać